Spring showers do bring more than May flowers / Les pluies printanières font plus que les fleurs de mai

By March 6, 2018 General

The spring season brings flowers blossoming, birds chirping, the warmth of the sun and new beginnings.  As the warm weather prevails so does any damage that has occurred over the winter months to your properties.

Over the years OSBIE has received claims and incidents related to outdoor premises maintenance issues. March represents an opportunity for our members to perform detailed site inspections to assess any property damage or vandalism that may have occurred over the winter which will now start to be visible as the snow melts.

School board staff are responsible for ensuring that the premises and any equipment are in safe condition for invited or uninvited persons that come on school property. This is why regular documented outdoor inspections are important. OSBIE recommends completing inspections on Monday mornings.

Items to look for:

Playgrounds

  • Vandalized/broken equipment.
  • Drug paraphernalia, broken glass, dog droppings.

Fencing & Baseball Backstops

  • Any hooks that are bent and protruding outwards.
  • Any holes and torn fencing.
  • Ensure that the hinges or locks do not have holes or openings that allow children to stick fingers or hands inside.
  • Any damage caused by snowplows such as poles that have been knocked down or uprooted, torn fencing, or damaged gates.
  • Ensure that the bases of the fence poles are underground and not starting to come out of the ground exposing the concrete base.

Trees and Bushes

  • Uprooted tree roots, diseased trees, and broken branches, paying close attention to trees in or around the parking lot, playground area and high traffic areas such as the main entrance of the school.
  • Any broken or dead branches
  • Branches in the school yard and walkways that are at eye level.

Sports Fields

  • Sunken or raised drain basins.
  • Sports poles that are no longer in use.
  • Uneven terrain.
  • Uprooted concrete base of baseball backstops and soccer/football poles.

Parking lots, Sidewalks and Curbing

  • Cracked sidewalks.
  • Crumbling concrete stairs.
  • Potholes, sunken or raised drain basins.
  • Exposed rebar from broken curbing.
  • Shifting sidewalks; anything that is over 3/4 of an inch should be addressed.

If a hazard is identified in the school yard be proactive and take action to warn others. If you are unable to remove or repair the hazard right away, use spray paint or cones to draw attention to the area until such times that repairs can be made. If there have been any complaints made against the school, they should be investigated and documented outlining the action the school will be taking to remedy the problem. These actions will help prevent injuries on school board properties.

 

 

 

Tammy Hicks, Director of Risk Management & Member Services
tammyh@osbie.on.ca

***

Les pluies printanières font plus que les fleurs de mai

Le printemps est synonyme de floraison, de chants d’oiseaux, de chaud soleil et de renouveau. Mais ce réchauffement printanier nous fait découvrir les dommages causés à nos biens par les rigueurs de l’hiver.

Au fil des ans, l’OSBIE a reçu des demandes de règlement et des rapports d’incident concernant des problèmes d’entretien extérieur. En mars, nos membres ont l’occasion d’inspecter de près les divers sites afin d’évaluer les dommages causés par l’hiver ou le vandalisme et qui commencent à paraître au fil de la fonte des neiges.

Il incombe au personnel des conseils scolaires de veiller à ce que les lieux et le matériel soient sûrs pour les invités ou les non‑invités des écoles. C’est pourquoi il importe d’inspecter régulièrement les lieux extérieurs et de consigner les résultats de ces inspections. L’OSBIE recommande d’effectuer les inspections le lundi matin.

Voici les éléments à vérifier :

Aires de jeu

  • Matériel vandalisé/endommagé.
  • Accessoires liés à la consommation de drogues, verre brisé ou excréments d’animaux.

Clôtures et filets d’arrêt de baseball

  • Crochets courbés et qui font saillie vers l’extérieur.
  • Trous et chaînes de clôture tordues.
  • Pentures ou verrous qui pourraient comporter des orifices ou ouvertures permettant aux enfants d’y glisser la main ou les doigts.
  • Dommages causés par les chasse‑neige, notamment les poteaux renversés ou arrachés, les clôtures brisées et les grilles ouvrantes endommagées.
  • Assises des piquets de clôture qui pourraient refaire surface en exposant la base de béton.

Arbres et arbustes

  • Racines déchaussées, arbres malades et branches brisées; porter une attention particulière aux arbres situés près des aires de stationnement, des terrains de jeu et des endroits à circulation dense, par exemple l’entrée principale de l’école.
  • Branches brisées ou mortes.
  • Branches des arbres de la cour d’école et des allées qui se trouvent à la hauteur des yeux.

Terrains de sports

  • Drains enfoncés ou en saillie.
  • Poteaux d’installations sportives qui ne servent plus.
  • Terrain inégal.
  • Bases en béton des poteaux des filets d’arrêt de baseball ou des buts de soccer/football faisant saillie.

Aires de stationnement, trottoirs et bordures

  • Trottoirs fissurés.
  • Marches de béton qui s’effritent.
  • Nids‑de‑poule, drains enfoncés ou en saillie.
  • Barres d’armatures exposées en raison des dommages causés aux bordures.
  • Dénivellations de trottoirs; des mesures doivent être prises pour corriger toute dénivellation de 2 cm ou plus.

Si un danger est repéré dans la cour d’école, avisez sans tarder. Si vous êtes incapable d’éliminer immédiatement la source du danger, vaporisez de la peinture ou placez des bornes pour attirer l’attention jusqu’à ce que les réparations puissent être exécutées. Les plaintes formulées à l’endroit de l’école doivent être vérifiées et documentées, et l’école doit préciser les mesures qu’elle prendra pour corriger le problème. Ces mesures permettront de prévenir les blessures aux alentours des installations des conseils scolaires.

 

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